MEVLA-VELİ
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْمَوْلَى - اَلْوَلِيُّ ﴾
MEVLÂ
- VELÎ
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Allah'a sarılın, sizin Mevlâ'nız O'dur. O,
ne güzel Mevlâ ve ne güzel yardımcıdır."[1]
el-Berâ anlatıyor. Hz. Peygamber Uhud günü, elli kişiden oluşan okçuların
başına Abdullah b. Cübeyir'i koymuş ve onlara şöyle söylemişti: "Kuşların bizi
kapıp kaçırdıklarını görseniz bile, sakın yerlerinizden ayrılmayınız."
el-Berâ şöyle anlatmaya devam ediyor: "Allah'a yemin olsun ki, inkarcılar
yenilmiş, kadınların ziynetlerini ve örtülerini bırakarak çıplak bir şekilde
dağlara tırmandıklarını görüyordum. Bu durumu gören okçular, yerlerini terk edip
gitmeye başlayınca emirleri olan Abdullah b. Cübeyir kendilerine Hz.
Peygamber'in sözünü hatırlattı. Ancak onlar, emirlerini dinlemediler ve çekip
gittiler. İşte bundan sonra olan oldu.
Gece
olunca Ebû Süfyan: "aranızda Muhammed var mı?" diye seslendi. Kimse ona cevap
vermedi. Bu sözünü üç kez tekrarladı ve hiç kimse ona cevap vermedi. Ardından:
"aranızda Ebû Bekir var mı?" diye seslendi. Buna da kimse cevap vermedi. Bu
sözünü de üç kez tekrarladı, fakat her üçü defasında da kimse cevap vermedi.
Sonra: "Aranızda Hattaboğlu (Ömer) var mı?" diye seslendi. Bu soruya da kimse
cevap vermedi. Ebû Süfyan bu sözünü de üç kez tekrarladı. Ama hiç kimse
kendisine cevap vermedi. Bunun üzerine Ebû Süfyan: "İşte onlardan kurtuldunuz"
dedi. Kendisini tutamayan Hz. Ömer: "Yalan söyledin ey Allah düşmanı! İşte Allah
Resûlü de, Ebû Bekir de, ben de buradayız ve hayattayız. Bu kötü bir günümüz"
dedi. Ebû Süfyan: "Savaş bir rekabettir. Bu günümüz Bedir günüdür" dedi ve
ekledi: "Hübel en yücedir!" Hz. Peygamber: "O'na cevap veriniz" buyurunca, "Ne
cevap verelim?" diye sordular. Hz. Peygamber: "Allah en yüce ve en üstündür"
deyin dedi. Ebû Süfyan: "Bizim Uzza'mız (Taptıkları putlardan biri) var, sizin
Uzza'nız yoktur" dedi. Hz. Peygamber: "O'na cevap verin" dedi. Oradakiler: "Ey
Allah'ın Resûlü! Ne cevap verelim?" diye sordular. Hz. Peygamber: Deyiniz ki:
"Allah bizim Mevlâ'mızdır, sizin Mevlâ'nız yoktur." Bunun üzerine Ebû Süfyan:
"Sizler bu yenilginin benzerini göreceksiniz. O sözü söylemeyeceğim" dedi ve
ekledi: "Bana bir kötülük yapamadınız".[2]
el-Halîmî der ki: "Mevlâ, kendisinden yardım ve destek beklenendir. Allah gerçek
mülk sahibi olduğu için kulun, O'na sığınmaktan başka çaresi yoktur. Zira köle,
ancak sahibinden yardım bekler."[3]
Velî ismi Kur'an'da şöyle geçer: "O, Velî'dir, Hamîd'dir."[4]
el-Halîmî bu ismi şöyle açıklar: "Velî, işleri düzenleyen, yöneten ve idare
edendir. Bu yüzden şehrin yöneticisine vali, yetimin haklarını üslenene de
"Yetimin velisi" denilmiştir."
el-Hattabi ise bu ismi, "yardım eden, destek veren" şeklinde açıklamış ve
Allah'ın, mü'min kullarına yardım ettiğini, düşmanlara karşı onları
desteklediğini söylemiştir. Şu âyetler bu anlamı pekiştirmektedir[5]:
"Allah, iman edenlerin Velî'si (dostu ve destekçisi)'dir. Onları
karanlıklardan nura çıkarırâ¦"[6]
"Allah, iman edenlerin Velî'si'dir; kâfirlerin ise, velisi yoktur."[7]
Yani onların yardımcısı ve destekçisi yoktur.
[1]
Hac,
78.
[2]
Buhârî,
3039.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
68.
[4]
Şûrâ,
28.
[5]
Beyhakî, a.g.e., s.
67.
[6]
Bakara,
257.
[7]
Muhammed,
11.
﴿
اَلْمَوْلَى - اَلْوَلِيُّ ﴾
MEVLÂ
- VELÎ
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Allah'a sarılın, sizin Mevlâ'nız O'dur. O,
ne güzel Mevlâ ve ne güzel yardımcıdır."[1]
el-Berâ anlatıyor. Hz. Peygamber Uhud günü, elli kişiden oluşan okçuların
başına Abdullah b. Cübeyir'i koymuş ve onlara şöyle söylemişti: "Kuşların bizi
kapıp kaçırdıklarını görseniz bile, sakın yerlerinizden ayrılmayınız."
el-Berâ şöyle anlatmaya devam ediyor: "Allah'a yemin olsun ki, inkarcılar
yenilmiş, kadınların ziynetlerini ve örtülerini bırakarak çıplak bir şekilde
dağlara tırmandıklarını görüyordum. Bu durumu gören okçular, yerlerini terk edip
gitmeye başlayınca emirleri olan Abdullah b. Cübeyir kendilerine Hz.
Peygamber'in sözünü hatırlattı. Ancak onlar, emirlerini dinlemediler ve çekip
gittiler. İşte bundan sonra olan oldu.
Gece
olunca Ebû Süfyan: "aranızda Muhammed var mı?" diye seslendi. Kimse ona cevap
vermedi. Bu sözünü üç kez tekrarladı ve hiç kimse ona cevap vermedi. Ardından:
"aranızda Ebû Bekir var mı?" diye seslendi. Buna da kimse cevap vermedi. Bu
sözünü de üç kez tekrarladı, fakat her üçü defasında da kimse cevap vermedi.
Sonra: "Aranızda Hattaboğlu (Ömer) var mı?" diye seslendi. Bu soruya da kimse
cevap vermedi. Ebû Süfyan bu sözünü de üç kez tekrarladı. Ama hiç kimse
kendisine cevap vermedi. Bunun üzerine Ebû Süfyan: "İşte onlardan kurtuldunuz"
dedi. Kendisini tutamayan Hz. Ömer: "Yalan söyledin ey Allah düşmanı! İşte Allah
Resûlü de, Ebû Bekir de, ben de buradayız ve hayattayız. Bu kötü bir günümüz"
dedi. Ebû Süfyan: "Savaş bir rekabettir. Bu günümüz Bedir günüdür" dedi ve
ekledi: "Hübel en yücedir!" Hz. Peygamber: "O'na cevap veriniz" buyurunca, "Ne
cevap verelim?" diye sordular. Hz. Peygamber: "Allah en yüce ve en üstündür"
deyin dedi. Ebû Süfyan: "Bizim Uzza'mız (Taptıkları putlardan biri) var, sizin
Uzza'nız yoktur" dedi. Hz. Peygamber: "O'na cevap verin" dedi. Oradakiler: "Ey
Allah'ın Resûlü! Ne cevap verelim?" diye sordular. Hz. Peygamber: Deyiniz ki:
"Allah bizim Mevlâ'mızdır, sizin Mevlâ'nız yoktur." Bunun üzerine Ebû Süfyan:
"Sizler bu yenilginin benzerini göreceksiniz. O sözü söylemeyeceğim" dedi ve
ekledi: "Bana bir kötülük yapamadınız".[2]
el-Halîmî der ki: "Mevlâ, kendisinden yardım ve destek beklenendir. Allah gerçek
mülk sahibi olduğu için kulun, O'na sığınmaktan başka çaresi yoktur. Zira köle,
ancak sahibinden yardım bekler."[3]
Velî ismi Kur'an'da şöyle geçer: "O, Velî'dir, Hamîd'dir."[4]
el-Halîmî bu ismi şöyle açıklar: "Velî, işleri düzenleyen, yöneten ve idare
edendir. Bu yüzden şehrin yöneticisine vali, yetimin haklarını üslenene de
"Yetimin velisi" denilmiştir."
el-Hattabi ise bu ismi, "yardım eden, destek veren" şeklinde açıklamış ve
Allah'ın, mü'min kullarına yardım ettiğini, düşmanlara karşı onları
desteklediğini söylemiştir. Şu âyetler bu anlamı pekiştirmektedir[5]:
"Allah, iman edenlerin Velî'si (dostu ve destekçisi)'dir. Onları
karanlıklardan nura çıkarırâ¦"[6]
"Allah, iman edenlerin Velî'si'dir; kâfirlerin ise, velisi yoktur."[7]
Yani onların yardımcısı ve destekçisi yoktur.
[1]
Hac,
78.
[2]
Buhârî,
3039.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
68.
[4]
Şûrâ,
28.
[5]
Beyhakî, a.g.e., s.
67.
[6]
Bakara,
257.
[7]
Muhammed,
11.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER