VARİS
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْوَارِثُ ﴾
VÂRİS
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Şüphesiz biz, gerçekten biz yaşatır ve
öldürürüz ve Vâris olanlar biziz."[1]
Vâris, başkasının gitmesi ve yok olasından sonra Bâkî olan (kalan) demektir. Bu
özelliğe sahip olan tek varlık Yüce Rabb'imiz olan Allah'tır. Çünkü O, bu
dünyada kendilerine verdiği sürenin dolmasıyla yok olan bütün varlıkların
ardından baki kalacak tek varlıktır. Bütün varlıkların varlığı O'nun elinde ve
yalnız O'na bağlıdır. O'nun varlığı ise hiçbir varlığa bağlı değildir.[2]
Râzî bu isim hakkında der ki: "Şunu bil ki, varlığı mümkün olan bütün
varlıkların maliki ve sahibi Allah'tır. Fakat Allah kerem ve ihsan sahibi oluşu
nedeniyle, bazı eşyayı geçici olarak kullarının mülkiyetine vermiştir. İnsanlar
ölümlü Allah ise Bâkî'dir. Bu yüzden insanlar öldüklerinde sahip oldukları
eşyalar, ilk sahibi olan Allah'a kalır. Allah'ın Vâris olmasından maksat işte
budur. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir: "Bugün mülk kimindir? Bir ve
Kahhâr olan Allah'ındır."[3]
* * *
[1]
Hicr,
23.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
13.
[3]
Mü'min,
16.
Râzî, a.g.e., s.
337.
﴿
اَلْوَارِثُ ﴾
VÂRİS
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Şüphesiz biz, gerçekten biz yaşatır ve
öldürürüz ve Vâris olanlar biziz."[1]
Vâris, başkasının gitmesi ve yok olasından sonra Bâkî olan (kalan) demektir. Bu
özelliğe sahip olan tek varlık Yüce Rabb'imiz olan Allah'tır. Çünkü O, bu
dünyada kendilerine verdiği sürenin dolmasıyla yok olan bütün varlıkların
ardından baki kalacak tek varlıktır. Bütün varlıkların varlığı O'nun elinde ve
yalnız O'na bağlıdır. O'nun varlığı ise hiçbir varlığa bağlı değildir.[2]
Râzî bu isim hakkında der ki: "Şunu bil ki, varlığı mümkün olan bütün
varlıkların maliki ve sahibi Allah'tır. Fakat Allah kerem ve ihsan sahibi oluşu
nedeniyle, bazı eşyayı geçici olarak kullarının mülkiyetine vermiştir. İnsanlar
ölümlü Allah ise Bâkî'dir. Bu yüzden insanlar öldüklerinde sahip oldukları
eşyalar, ilk sahibi olan Allah'a kalır. Allah'ın Vâris olmasından maksat işte
budur. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir: "Bugün mülk kimindir? Bir ve
Kahhâr olan Allah'ındır."[3]
* * *
[1]
Hicr,
23.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
13.
[3]
Mü'min,
16.
Râzî, a.g.e., s.
337.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER